Podsumowanie 3. edycji kursów e-learningowych FBC

Pod koniec września zakończyła się 3. edycja kursów e-learningowych dostępnych w ramach portalu Federacji Bibliotek Cyfrowych. Otrzymaliśmy od Państwa wiele pozytywnych komentarzy na temat kursów. Na krótszy – “Wpółpraca z Europeaną” zarejestrowało się 39 osób, natomiast na kurs “Cyfrowe repozytoria dla małych instytucji kultury” zapisało się 92 osób. Podobnie jak w zeszłej edycji, po ukończeniu każdego z kursów można było uzyskać certyfikat z oceną, potwierdzający ukończenie kursu. Aby go otrzymać, oprócz rozwiązania quizów z pozytywnym wynikiem, należało wypełnić ankiety ewaluacyjne umieszczone po każdym temacie.

source http://farm8.staticflickr.com/7283/8739275009_d17d87c98e.jpg

Kurs “Współpraca z Europeaną” uzyskał średnią ocenę 4.71. Ocena ta jest bardzo jest bardzo podobna do oceny w zeszłej edycji. Większość uczestników uznała, że przedstawione zagadnienia będą przydatne w ich pracy zawodowej a także są usatysfakcjonowani udziałem w kursie. Cytując jedną z uczestniczek: “Szczerze mówiąc podchodząc do kursu nie spodziewałam się, że wszystko będzie tak praktycznie i dokładnie zaprezentowane”. Bardzo cieszymy się z tego, że mogliśmy kogoś mile zaskoczyć jakością naszego kursu.

Zapytaliśmy uczestników skąd dowiedzieli się o kursie – okazało się że znakomita większość usłyszała o nim od wykładowcy lub szefa (9 osób), na kolejnych miejscach, choć jednak w dużo mniejszej ilości, znalazły się odpowiedzi: mailing, strona www lub facebook (po 3 osoby). Z ankiet wynikło także, iż większość uczestników kursu to bibliotekarze i studenci, w mniejszej mierze informatycy i pracownicy repozytoriów.

Jeśli chodzi o kurs “Cyfrowe repozytoria dla małych instytucji kultury”, uzyskał on średnią oceną 4.66 i jest to taka sama ocena jak w poprzednim cyklu szkoleniowym. Największa część uczestników dowiedziała się o kursie ze stron internetowych (14 osób), na drugim miejscu pojawiły się odpowiedzi “od znajomego” – 7 oraz “od wykładowcy/szefa” (10). Znacznie mniejsza część osób dowiedziała się o kursie z facebooka lub mailingu. Uwagi krytyczne pojawiające się w wypowiedziach uczestników dotyczyły głównie potrzeby usprawnienia nawigacji między tematami. Otrzymaliśmy też mnóstwo pozytywnych uwag na temat solidnego i dokładnego przygotowania kursu.

Zakończenie tego cyklu szkoleniowego wiąże się zamknięciem możliwości zapisu dla nowych uczestników. Korzystać oraz powracać do kursu mogą osoby zarejestrowane, które już uczestniczyły w kursie. Wydawanie certyfikatów ukończenia wstrzymujemy do momentu, kiedy uruchomimy kolejny cykl szkoleniowy. Kursy zostaną zaktualizowane i wzbogacone, a o wszystkim będziemy Państwa informować.

Cały raport podsumowujący trzecią edycję kursów można znaleźć w instytucjonalnym repozytorium PCSS.

Zapraszamy na szkolenie projektu SCAPE – przechowywanie obiektów cyfrowych

Szanowni Państwo!

Serdecznie zapraszamy na szkolenie projektu SCAPE, które odbędzie się 13 i 14 listopada 2013 roku w Danii. Szkolenie dotyczyć będzie aspektów związanych z długoterminowym przechowywaniem danych źródłowych, w szczególności planowania i zarządzania procesem przechowywania tych danych.

Szczegóły znajdują się na stronie http://www.scape-project.eu/events/11/effective-evidence-based-preservation-planning. Szkolenie prowadzone będzie w języku angielskim.

Zapraszamy!

64bitowa wersja DigitLabu

Udostępniliśmy właśnie 64bitową wersję systemu DigitLab. Dzięki wsparciu dla architektury 64bitowej DigitLab może wykorzystywać więcej niż 4GB pamięci operacyjnej co jest istotne szczególnie w przypadku zastosowań profesjonalnych. Oprócz tej istotnej zmiany udało nam się wzbogacić DigitLab o program Sigil uznane otwarte narzędzie do edycji plików ePub.

Obraz ISO dystrybucji można ściągnąć ze strony projektu http://digitlab.psnc.pl.

Ankieta na temat standardów i formatów używanych w digitalizacji

Szanowni Państwo,
Europejski projekt Succeed (http://succeed-project.eu) uruchomił internetową ankietę dotyczącą standardów i formatów wykorzystywanych w procesie digitalizacji. Bardzo prosimy o udział w tej ankiecie pod adresem: https://docs.google.com/forms/d/16qvPbAZYUVmYz1MbeCGVcfxy0UXksr3-v5QQ7h3uETE/viewform. Celem tej ankiety jest zebranie informacji na temat bieżących praktyk w kontekście plików master (plików wzorcowych), wersji prezentacyjnych, formatów metadanych, OCR, itp. Informacje te pomogą nam zdefiniować rekomendacje na poziomie europejskim w zakresie digitalizacji dokumentów tekstowych. Prosimy o wypełnienie ankiety i ewentualnie podania adresu e-mail w celu otrzymania informacji zwrotnej o wynikach: https://docs.google.com/forms/d/16qvPbAZYUVmYz1MbeCGVcfxy0UXksr3-v5QQ7h3uETE/viewform. Prosimy o odpowiedź przed końcem września. Succeed (http://succeed-project.eu) jest europejskim projektem, który ma na celu promowanie wdrażania i walidacji innowacyjnych narzędzi, doskonalących proces digitalizacji dokumentów tekstowych.

Akredytacja profesjonalna SBP przyznana szkoleniom PCSS

http://www.flickr.com/photos/denniswong/2406135310/
Source: denniswong

Akredytacja Profesjonalna Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich to ocena programów edukacyjnych kierowanych do bibliotekarzy i pracowników informacji naukowej, dokonana przez niezależnych ekspertów wskazanych przez SBP. Inspiracją są doświadczenia i rozwiązania stosowane przez cieszące się uznaniem anglosaskie organizacje branżowe (np. ALAALIACILIP). Na stronie dotyczącej akredytacji możemy znaleźć informację  o tym, że ubiegać się o nią mogą biblioteki, uczelnie wyższe, placówki kształcenia ustawicznego i firmy szkoleniowe. System ocen i standardy opracowane przez SBP odnoszą się do krótkich form edukacyjnych określanych ogólnym terminem „usługa szkoleniowa” takich jak np. staż, kurs dokształcający, seminarium itd.

PCSS znany jest z inicjatyw których celem jest promowanie wiedzy w dziedzinie bibliotek cyfrowych. Przykładem takich działań są odbywające od 2004 warsztaty „Biblioteki Cyfrowe”. Oprócz wspomnianych warsztatów, PCSS realizuje również szkolenia dla użytkowników oprogramowania dLibra oraz udostępnia kursy e-learningowe „Cyfrowe repozytoria dla małych instytucji kultury” i „Współpraca z Europeaną„. Do procesu akredytacyjnego zgłoszone zostały wspomniane trzy usługi szkoleniowe. W dniu 4. lipca bieżącego roku odbyło się posiedzenie Komisji Akredytacji Profesjonalnej SBP pod przewodnictwem Ewy Kobierskiej – Maciuszko. W czasie obrad rozpatrzono przygotowane przez ekspertów SBP raporty z oceny zgłoszonych usług szkoleniowych starających się o taką akredytację.  Z ogromną przyjemnością informujemy, że wszystkie 3 usługi uzyskały akredytacje, co wiąże się również z otrzymaniem ważnego przez trzy lata certyfikatu potwierdzającego wysoką jakość usług.

Nowa wersja portalu Wirtualnego Laboratorium Transkrypcji

Kilka dni temu wdrożona została nowa wersja portalu Wirtualnego Laboratorium Transkrypcji (http://wlt.synat.pcss.pl). W nowej wersji znajdą Państwo kilka nowych funkcji i udogodnień, zostały również naprawione zgłaszane przez Państwa błędy.

Najważniejsze zmiany jakie zostały wprowadzone:

  • edytor transkrypcji wspiera pracę z drukami wielokolumnowymi np. gazetami (opcja ta jest dostępna dla nowotworzonych projektów),
  • dodano mechanizm weryfikacji linii, z każdą linią skojarzona jest informacja o tym czy została ona już przejrzana,
  • usprawniony mechanizm importu plików TIFF,
  • możliwość pobierania transkrypcji w formie prostego pliku tekstowego,
  • link do podglądu całej strony w edytorze transkrypcji,
  • w widoku podglądu transkrypcji dodane zostały numery porządkowe linii,
  • w edytorze transkrypcji możliwe jest przesuwanie linii na konkretną pozycję (poprzez podanie jej numeru),
  • po zakończeniu wsadowego OCRa wysyłany jest mail do właściciela projektu,
  • w widoku historii zmian widoczna jest informacja o autorze zmian,
  • w formularzu tworzenia nowego projektu pole autor jest teraz opcjonalne.

Szczegółową notę do wydania z listą wszystkich zmian i poprawek możecie Państwo znaleźć tutaj.

Oprócz wymienionych powyżej zmian uruchomione zostało również forum sugestii i  usprawnień (jest ono dostępne tutaj), w ramach którego możecie Państwo przekazywać nam swoje propozycje ulepszeń w WLT oraz głosować na pomysły, które już zostały zgłoszone. Mogą Państwo wejść na forum korzystając z pomarańczowej zakładki “Twoja sugestia”, która znajduje się w prawym górnym rogu strony WLT. Gorąco zachęcamy do zgłaszania pomysłów i głosowanie na te, które są już widoczne na forum. Przebieg dalszych prac nad WLT zależy w dużej mierze od tego, które funkcje będą się wydawać Państwu najbardziej interesujące.

Nowy cykl szkoleniowy kursów e-learningowych FBC już działa

Wraz z początkiem czerwca uruchomiono kolejny cykl szkoleniowy dwóch kursów e-learningowych: „Cyfrowe repozytoria dla małych instytucji kultury” oraz „Współpraca z Europeaną” udostępnionych w ramach Federacji Bibliotek Cyfrowych. Kursy uaktualniono i wzbogacono, najpoważniejsze zmiany wprowadzono w temacie o budowaniu kolekcji cyfrowych, dodany został również artykuł o systemie Digitlab. Na końcu każdego z tematów znajdą Państwo teraz ankietę za pomocą której możliwe będzie wyrażenie opinii na temat zawartości danego elementu kursu. Kursy zostały przeniesione na najnowszą wersję platformy Moodle, dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować również mobilny dostęp do zawartości kursów.

Obecny cykl szkoleniowy potrwa 3 miesiące, a każdy uczestnik który zaliczy pozytywnie wszystkie quizy (więcej informacji na ten temat w samych kursach) oraz wypełnieni ankiety może uzyskać certyfikat zaświadczający o ukończeniu kursu.

Projekt LoCloud

LoCloud logo

W marcu 2013 rozpoczął się projekt LoCloud (http://locloud.eu), jest to sieć dobrych praktyk współfinansowaną przez program CIP ICT-PSP. Celem projektu jest wzbogacenie zasobów Europeany o ponad 4 miliony nowych obiektów cyfrowych z małych i średnich europejskich instytucji kultury. W dniach 19-20 marca br., w norweskim Archiwum Narodowym w Oslo odbyło się spotkanie inaugurujące działalność projektu. Na spotkaniu, którego celem było zaprezentowanie, przedyskutowanie i zaplanowanie kierunków działań tego trzyletniego projektu, zebrało się 32 partnerów z 28 różnych krajów. Zbiory małych i średnich instytucji kultury, takich jak muzea, archiwa i biblioteki, są nadal niezbyt licznie dostępne on-line. Technologie chmurowe (ang. cloud computing) mogą zaoferować tym instytucjom przystępne cenowo i łatwe w użyciu rozwiązanie problemu udostępniania zasobów w sieci.

Celem projektu LoCloud jest rozwój technologii chmurowych i wykorzystujących je usług, aby pomóc małym i średnim instytucjom lokalnym w udostępnianiu ich zasobów cyfrowych on-line, w szczególności na potrzeby portalu europeana.eu, europejskie cyfrowej biblioteki, muzeum i archiwum. Projekt określi potencjał infrastruktury stworzonej w oparciu o technologie chmurowe do gromadzenia i udostępniania treści lokalnych. Ma on też na celu rozwinięcie mikro-usług oferujących m.in. narzędzia do wzbogacania metadanych, geolokalizacji zasobów cyfrowych czy wielojęzyczne słowniki nazw miejsc historycznych. Ponadto powstanie specjalna aplikacja pozwalająca na połączenie treści zgromadzonych w Wikipedii z Europeaną.

LoCloud opiera się na współpracy licznej grupy partnerów technicznych, dostawców treści i serwisów agregujących, tworzących razem bardzo silne konsorcjum. Jako partner konsorcjum PCSS będzie realizował następujące zadania:

  • rozwój usług chmurowych pozwalających na zarządzanie treścią i metadanymi
    obiektów dziedzictwa kulturowego,
  • rozwój lekkiego narzędzia do budowy bibliotek cyfrowych wykorzystującego technologie chmurowe,
  • przewodzenie pakietowi roboczemu poświęconemu wsparciu małych i średnich instytucji kultury we wdrażaniu
    wyników LoCloud.

THATCamp Poznań – agenda spotkania

W najbliższy poniedziałek o 18:00 odbędzie się pierwszy poznański THATCamp. Więcej informacji o tym jak dotrzeć na spotkanie znajdziecie Państwo na stronie konferencji i3 lub na thatcamp.pl. Udział w imprezie jest bezpłatny i gorąco zapraszamy wszystkich zainteresowanych do przybycia. Otrzymaliśmy kilka bardzo ciekawych propozycji wystąpień, na ich podstawie udało nam się stworzyć program spotkania.

Czasy podane w programie są orientacyjne, każdy prelegent będzie miał 10 min na prezentację, poza tym w każdym bloku przewidziany jest czas na dyskusję.

18:00 – 18:10 Otwarcie i powitanie uczestników
18:10 – 18:50
  • „Milion blogów. Duże próby w badaniach piśmiennictwa elektronicznego” – Maciej Maryl
  • „Cybernetyczna Szeherezada – opowiadanie historii i nowe technologie” – Patryk Rzepecki
  • Wielkopolski Słownik Pisarek” – Lucyna Marzec
18:50 – 19:00 Przerwa
19:00 – 19:40
  • „PRO ARTE – Serwis Kulturalno-Literacki on-line (http://proarte.net.pl/)” – Patryk Szaj, Kinga Gąska, Katarzyna Kończal
  • „Jak powstaje „Praktyka Teoretyczna„?” – Krystian Szadkowski
  • „Performing Art & Science: idea i projekty HAT Center” – Michał Krawczak
19:40 – 20:20 Przerwa
20:20 – 21:00
  • „Z menadżerem bibliografii pod prąd” – Beata Koper
  • „W Wordzie piszę gorsze teksty. Instrumentarium w służbie humanistyki” – Emanuel Kulczycki
  • „Design Thinking w szkole i pracy” – Darek Walczak
21:00 – 21:10 Przerwa
21:10 – 21:40
  • „Edycje średniowiecznych tektów online, czyli o niebywałych możliwościach i równie wielkich wątpliwościach” – Rafał Wójcik
  • „Od skanu do tekstu w max. 12 krokach i dwóch smakach” – Adam Dudczak
21:40 – 22:00 Zamknięcie częśći oficjalnej, ewentualne dalsze dyskusje

Po części oficjalnej przeniesiemy się do któregoś z pobliskich pubów, szczegółowe informacje na ten temat zostaną podane w czasie zakończenia imprezy.

Publiczne wydanie (części) systemu Clepsydra

Z przyjemnością informujemy o publicznym wydaniu części systemu Clepsydra, oprogramowania do agregacji i wzbogacania danych, wydanego na licencji Apache License 2.0.

Clepsydra to elastyczny i skalowany system do agregacji, przetwarzania i udostępniania danych z heterogenicznych źródeł. Został on zaprojektowany i rozwijany jako podstawa usług bazujących na agregacji i wzbogacaniu danych – np. metadanych opisujących dostępne on-line kolekcje obiektów dziedzictwa kulturowego z polskich instytucji pamięci. Federacja Bibliotek Cyfrowych to pierwsze wdrożenie tego systemu.

Pierwsze wydanie systemu zawiera jeden komponent, Clepsydra Storage, który przede wszystkim ma służyć jako elastyczna i skalowalna usługa pozwalająca na przechowywanie i dostęp do dużej ilości heterogenicznych danych. System Clepsydra powstaje w ramach prac PCSS w projekcie SYNAT.

Instrukcja instalacji, dokumentacja i kod źródłowy modułu Clepsydra Storage są dostępne tutaj.